divendres, 5 d’abril del 2013

Taller: Créixer en família

Benvolgudes famílies,

La Secretaria de Família de la Generalitat de Catalunya, amb el programa de suport a la parentalitat “Créixer en família” ens ofereix un taller de 6 sessions amb l’objectiu d’orientar, reforçar i donar eines als pares i mares en l’educació dels seus fills i filles de 6 a 12 anys

El formador aplicarà metodologies que impliquin la participació dels assistents de manera que exposarà una base teòrica però alhora fomentarà un espai d’intercanvi d’experiències entre les pares i mares a través de dinàmiques de grup.

Es tractaran diferents temes relacionats amb l’etapa del cicle vital dels nens/es de 6 a 12 anys, els continguts abordaran la comunicació amb els fills, com escoltar i com establir noves formes de comunicació, la disciplina com a eina per desenvolupar la responsabilitat en els fills i filles, dificultats d’adaptació a l’àmbit escolar, dificultats de relació entre pares/mares i fills/es, etc...

El grup d’assistents haurà d’estar constituït per unes 20-30 persones mínim les quals hauran de garantir la seva assistència a les 6 sessions (5 sessions del taller + 1 xerrada monogràfica).


Primera
 Sessió

15 ABRIL
Segona
Sessió

22 ABRIL
Tercera
 sessió

29 ABRIL
Quarta
 sessió

6 MAIG
Cinquena sessió

13 MAIG
Sisena
sessió

27 MAIG

La durada de les sessions serà d’1 i ½ h aproximadament  i es realitzaran a l’Escola Can Cladellas de 18 h a 19.30 h.



Si esteu interessants en assistir a  aquest taller, demanem que ens envieu un mail a apafolch@gmail.com  abans del 8 d’abril de 2013.



Organitza:

Continguts - Tallers de 6-12 a

 

 

 

 

 

 

Sessió 1 – El respecte i la confiança permet equivocar-nos!

Què és l'autoestima parental? És fàcil ser pare o mare? Molts cops es parla de l'afecte que s'ha de transmetre als fills i filles però, per exercir una parentalitat positiva, també és molt important que els pares i les mares gaudeixin d'una bona autoestima i confiança en les seves competències parentals. Si els pares i mares tenen confiança en si mateixos, proporcionaran contextos d'afecte i seguretat als seus fill i filles. En la sessió es compartiran experiències i estratègies per enfortir la confiança en les pròpies capacitats per dur a terme el paper de pares i mares i, alhora, es reflexionarà sobre els sentiments, positius i negatius, que pot provocar ser mare o pare.





Sessió 2 – Fills autònoms, no obedients!

Ser autònom o autònoma no vol dir només aprendre habilitats per fer coses sols, sinó també desenvolupar la capacitat d'iniciativa, i les ganes i la voluntat d'actuar (fer, pensar i decidir) per un mateix. Quines són les bases per propiciar l'autonomia? Temps, oportunitats, confiança, marge de decisió i acceptació dels errors, però també una autoritat referent que marqui pautes clares i coherents el compliment de les quals no respongui a càstigs i premis, sinó a les conseqüències de les pròpies accions. La sessió buscarà compartir estratègies que fomentin en els pares i mares actuar amb convenciment i confiança en la pròpia competència parental a l'hora de promoure l'autonomia i la responsabilitat en els infants.

Sessió 3 – Conflictes i responsabilitats

Com a models, pares i mares han d'establir en el nucli familiar un estil comunicatiu que permeti resoldre conflictes de forma positiva. L'estil de comunicació que els adults estableixen amb els fills i les filles és tant o més determinant en l'educació que els hàbits o costums familiars. La temàtica de la sessió recaurà a revisar quines habilitats, basades en el respecte i l'estima vers l'altre, poden afavorir un estil de comunicació assertiva entre pares i mares i els seus fills i filles: l'escolta activa, l'empatia, saber fer elogis i emetre crítiques, ajudar a pensar, saber fer les preguntes adequades, manifestar-se amb "missatges jo", i el fet d'aplicar sentit de l'humor a les situacions.

Sessió 4 – Tal faràs, tal educaràs!

El que els pares i les mares fan a casa, i la manera d'expressar com ho viuen, és clau per a l'educació dels fills i filles. Per això, han de ser conscients que són responsables de fomentar també aquests aprenentatges quotidians, amb el "modelatge" que es fa en el dia a dia i amb les formes d'expressar-ho davant dels infants. És en aquest context quotidià que fills i filles construeixen el seu sistema de valors i la manera d'assumir la seva creixent participació i responsabilitat en les tasques quotidianes. La sessió és centrarà en prendre consciencia de com en la quotidianitat pares i mares transmeten valors i actituds als fills i filles.

Sessió 5 – No s'aprèn només a l'escola!

Tot el que els nens i les nenes viuen, els educa i els pot ensenyar: les relacions amb les persones de la família, els amics, els llocs on estan, les experiències que poden viure, etc. Per tant, s'aprèn a tot arreu: jugant en un equip esportiu, tocant un instrument, llegint còmics, estant de vacances, agafant un transport públic, etc. Així, inevitablement, l'educació dels infants i joves és una tasca compartida entre la família, l'escola i les altres persones i institucions que hi interactuen. La sessió centrarà l'atenció en la relació que pares i mares han d'establir amb els agents coeducadors, i en els diferents contextos en els que els nens i nenes aprenen: el lleure, les activitats d'oci familiar, etc.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada